iran flag

09128896714

09128896713

نقش سیم مفتول در روش کوردون باغ انگور

نقش سیم مفتول در روش کوردون باغ انگور

یکی از روش‌های متداول و پرطرفدار باغداری، کوردون باغ انگور است. در حال حاضر اکثر باغداران ایرانی برای مراقبت از محصولات و کاشت و برداشت خود از این روش استفاده می‌کنند؛ چرا که امکان امرار و معاش را برای کشاورزان عزیز کشورمان آسان کرده است. با پیشرفت تکنولوژی و علم کشاورزی، روش‌های مدرن کشاورزی به وجود آمدند که از آن طریق، کار کشاورزان و مراقبت از محصولات بسیار آسان شد. روش باغداری مدرن یا کوردون یکی از روش‌های اصلی در باغداری به شمار می‌رود. در ادامه به معرفی بیشتر این روش و استفاده از سیم مفتول در آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

محصولات مرتبط : مفتول گالوانیزه

سیستم کوردون انگور

روش کوردون به عنوان یک راه حل ساده و مدرن کشاورزی شناخته شده و اغلب در باغات انگور استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید درخت انگور با وجود بار فراوانی که می‌دهد از ظرافت بسیار بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل بسیار آسیب‌پذیر بوده و نیاز به نگهداری دارد. کوردون کردن باغ انگور به کشاورزان کمک می‌کند تا از محصولات خود به بهترین شکل ممکن محافظت کنند و از وقوع خسارات احتمالی جلوگیری نمایند.

تا قبل از به وجود آمدن روش کوردون، درختان انگور به دلیل تماس مستیم با خاک، کیفیت خود را از دست می‌دادند؛ همچنین در آن زمان امکان سم پاشی محصولات به دلیل حجم زیاد درختان وجود نداشت. اما اکنون سیستم کوردون همه این مشکلات را تا حد زیادی برطرف ساخته است.

محصولات مرتبط : توری حصاری

نحوه هرس درخت انگور داربستی

مهم‌ترین و اساسی ترین بخش باغداری، هرس کردن درختان به شیوه درست است. در صورتی که کشاورز بتواند این فرایند را به درستی انجام دهد، می‌تواند محصولات بیشتری را با کیفیت بسیار بالاتر برداشت کند. هرس درخت انگور یکی از سخت‌ترین و ظریف‌ترین نوع هرس به حساب می‌آید.

همچنین بخوانید:  کاربرد مفتول گالوانیزه در احداث گلخانه‌ها

هرس کردن انگور به روش سنتی کار مشکلی بود؛ اما امروزه سیستم کوردون باغات انگور، از طریق کاهش مشکلات و معضلات کشاورزی، این کار را برای کشاورزان آسان کرده است. هنگام هرس کردن انگور به روش داربستی، درختان انگور را به شکل T در می‌آورند. در این روش شاخه‌های درخت انگور به دلیل فضای کافی، به خوبی رشد می‌کنند و بار زیادی حاصل می‌دهند.

مقالات مرتبط : هر آنچه باید در مورد مفتول گالوانیزه گرم بدانید!

داربست کوردون 2 طبقه باغ انگور

 

انواع سیستم داربستی انگور

کوردون یا داربستی کردن باغ انگور با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. کشاورزان و باغداران از طریق این روش مدرن کشاورزی توانسته‌اند میزان محصولات کشاورزی خود را با کیفیت بسیار خوبی افزایش دهند. انتخاب نوع داربستی کردن باغات انگور به متراژ زمین بستگی دارد. یکی از روش‌های رایجی که برای داربستی کردن انگور استفاده می‌شود، استفاده از سیم مفتول است. در این روش سیم مفتول را به شکل حرف Y در می‌آورند. سپس شاخه‌های انگور را روی بازوی اصلی سیم قرار می‌دهند تا آزادانه رشد کنند.

سایر محصولات سیم تک : مفتول آرماتور بندی

کوردون 2 طبقه

روش کوردون باغ انگور در سال‌های اول با استقبال کمی روبرو شد؛ اما بعد از مدت‌ها زمانی که کشاورزان با نتایج باور نکردنی این روش روبرو شدند، سعی کردند در هرس کردن محصولات از این روش استفاده کنند. سیستم کوردون مانند سایر روش‌های کشاورزی دارای انواع مختلفی است. از معروف‌ترین روش‌های کوردون باغ انگور می‌توان به کوردون ۲ طبقه و ۳طبقه نیز اشاره کرد.

در روش کوردون ۲ طبقه شاخه‌های درختان انگور را با استفاده از سیم مفتول هدایت می‌کنند و بین آن‌ها فضایی به وجود می‌آورند. در واقع در این روش درختان در دو طبقه قرار می‌گیرند و به راحتی رشد می‌کنند.

همچنین بخوانید:  نقش سیم مفتول در وصل کردن میلگرد‌ها به یکدیگر

کوردون ۳ طبقه

کوردون ۳ طبقه یکی دیگر از روش‌های مهم کشاورزی و باغداری است که اغلب کشاورزان از آن استفاده می‌کنند. باغداران انگور با استفاده از سیستم کوردون ۳ طبقه می‌توانند محصولات خود را تا ۳ برابر افزایش دهند.

در این روش یک پایه اصلی در دو طرف ردیف درختان نصب می‌کنند. سپس سیم‌های مفتول را در فاصله‌های ۴ متری به ترتیب نصب می‌نمایند. در آخر ۳ لاین (طبقه) برای درختان ایجاد می‌شود که می‌توانند رشد کنند و محصولات زیادی به بار دهند. البته باغداران عزیز باید این توانایی را داشته باشند که از طریق هرس مناسب، شاخه‌های درختان را طوری هدایت کنند که در مسیر‌های خود قرار بگیرند و رشد کنند.

مقالات مرتبط : تفاوت مفتول گالوانیزه گرم و سرد

کاربرد سیم مفتول در روش کوردون

استفاده از سیم مفتول در روش کوردون

انتخاب سیم داربست برای باغات انگور از اهمیت بالایی برخوردار است. سیمی که برای سیم کشی باغ انگور استفاده می‌کنید باید باکیفیت باشد و در برابر ضربات، پوسیدگی و زنگ زدگی مقاومت نماید؛ در غیر این صورت ممکن از پس از مدتی دچار زنگ‌زدگی شود و در نتیجه کیفیت محصولات کشاورزی را کاهش دهد. بهترین نوع سیم برای باغات انگور سیم مفتول است که از همه این ویژگی‌ها نیز برخوردار است. استفاده از سیم مفتول در کوردون انگور باعث می‌شود که بوته‌های شما به خوبی رشد کنند و از آفات موجود در خاک در امان بمانند.

سایر محصولات سیم تک : توری گابیون

جمع ‌بندی

کوردون کردن باغ انگور یکی از روش‌های جدیدی است که توسط مهندسان کشاورزی به وجود آمده است. امروزه برای اینکه درختان انگور بتوانند به بالاترین میزان رشد و محصول برسند از روش‌های مختلفی از جمله سیم‌کشی استفاده می‌کنند. برای این کار معمولاً از سیم مفتول استفاده می‌شود. سیم مفتول علاوه بر کیفیت و مقاومت بالایی که دارد، از قیمت نسبتاً مناسبی برخوردار است و با ایجاد فضای کافی موجب رشد بهتر شاخه‌ها و درختان می‌شود.

همچنین بخوانید:  نحوه تشخیص گالوانیزه سرد و گرم

پیشنهاد مطالعه مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز دارید؟ پیام دهید