iran flag

09128896714

09128896713

نحوه تشخیص گالوانیزه سرد و گرم

تشخیص-گالوانیزه-سرد-از-گرم

گالوانیزه ، به عنوان یک پوشش به حساب می‌آیند که دو روش گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد برای فولاد و آهن استفاده می‌شود تا آن‌ها را در برابر هرگونه خوردگی و زنگ زدگی محافظت کند. همان طور که همه ما بارها دیده‌ایم زمانی که فلز آهن با آب و اکسیژن در تماس است دچار زنگ زدگی می‌شود و باعث می‌شود کیفیت آن کاهش پیدا کند به همین دلیل فولاد و آهن، طی مراحلی گالوانیزاسیون می‌شوند تا در برابر هرگونه خوردگی عایق شوند.

 

گالوانیزه گرم و سرد چیست؟

گالوانیزه سرد و گرم، برای جلوگیری از اکسید شدن فلزاتی مانند فولاد و آهن به کار می‌روند که در برخورد با آب و اکسیژن، دچار زنگ زدگی می‌شوند. فولاد، فلزی است که خیلی سریع خوردگی پیدا می‌کند و چون این فلز برای ساخت اشیای مختلف استفاده می‌شود، در نتیجه نیاز است برای افزایش طول عمر مفید آن، عملیات گالوانیزاسیون روی این فلز انجام شود. اگر این عملیات روی فولاد انجام نشود خوردگی آن به عنوان یک آسیب محسوب می‌شود و مشتری تمایل به خرید فولادی زنگ زده را ندارد.

گالوانیزاسیون به دو صورت گرم و سرد روی فلز انجام می‌شود. هر دو مدل گالوانیزه، با یک هدف انجام می‌شوند، ولی از لحاظ نوع عملکردی که دارند با هم متفاوت هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی چگونگی کارکرد گالوانیزه سرد و گرم بپردازیم.

گالوانیزه-سرد-و-گرم-چیست
 

گالوانیزه گرم

در فرآیند گالوانیزه گرم، اشیای آهنی و فولادی را در حمامی از روی مذاب، غوطه‌ور ‌می‌کنند. دمای این حمام، به 449 درجه سانتی گراد (840 درجه فارنهایت) می‌رسد و تمامی قسمت‌های فلز اعم از قسمت‌های داخلی و خارجی آن، به روی، آغشته می‌شود. بعد از اینکه فولاد را از حمام خارج کردند و در معرض هوا قرار گرفت، روی موجود در سطح خارجی فلز، با اکسیژن هوا، واکنشی را انجام می‌دهد که در پی آن، اکسید روی، به وجود می‌آید.

همچنین بخوانید:  نقش سیم مفتول در وصل کردن میلگرد‌ها به یکدیگر

از واکنش اکسید روی با دی اکسید کربن، لایه‌ای به نام کربنات روی، شکل می‌گیرد. این لایه به عنوان محافظ، روی سطح فولاد قرار می‌گیرد و آن را در برابر خوردگی مقاوم می‌کند. به طور کلی برای اینکه فلز به صورت گرم گالوانیزه شود باید مراحل زیر روی آن انجام شود:

  • با استفاده از مواد شیمیایی، روی سطح فولاد، از هرگونه آلودگی مانند رنگ، روغن و … پاک شود.
  • پاک‌سازی سطح فولاد از مواد شیمیایی مرحله قبل
  • اگر روی فلز لایه اکسید شده‌ای وجود دارد با استفاده از محلول اسیدی برطرف شود.
  • پاک‌سازی سطح فلز از مواد اسیدی مرحله قبل
  • فولاد با استفاده از روی آمونیوم کلرید پوشانده شود.
  • غوطه‌ور سازی فولاد را در حمام روی، تا زمانی که دمای این فلز با روی، یکسان شود.
  • بیرون آوردن فولاد از حمام روی، تا واکنش شیمیایی روی آن انجام گیرد.

گالوانیزه سرد

فرآیند گالوانیزه سرد، به روش الکترولیز و با استفاده از جریان برق صورت می گیرد. مقدار روی موجود در ساختار این رنگ‌ها به میزان 92-95 Z است که مقدار قابل توجهی است. گالوانیزه سرد، فقط به صورت یک پوشش برای فلز عمل می‌کند و چون به صورت شیمیایی به فلز نچسبیده است، نمی‌تواند به طور قابل توجهی از فلز در برابر خوردگی محافظت کند.

آبکاری-گالوانیزه-سرد

مشاهده و خرید انواع سیم خاردار از سایت افرا سیم تک سدید: سیم خاردار  حلقوی | سیم خاردار خطی

نحوه اسپری کردن

ابتدا سطح فلز از هرگونه روغن و گرد و غبار پاک‌سازی می‌شود. سپس برای اینکه مواد داخل اسپری یکدست شود آن را 2 الی 3 دقیقه تکان دهید و بعد کار اسپری را انجام دهید.10 الی 15 دقیقه طول می‌کشد تا محل اسپری شده خشک شود و 8 ساعت بعد آخرین مرحله اسپری را تکرار کنید.

همچنین بخوانید:  پایه فنس چیست و انواع آن کدامند؟

فلزی که در سطح آن، روی به صورت شیمیایی و با حرارت بالا به کار رفته است ضخامت بیشتری دارد و در برابر هرگونه خوردگی، از مقاومت بالایی برخوردار است؛ ولی در عین حال قیمت گران‌تری هم دارد و برای سازه‌های بزرگ و صنایع سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی فلزی که تنها یک پوشش نازک روی، بر سطح آن قرار دارد ضخامت آن نازک است، در برابر خوردگی مقاومت کمی دارد و بیشتر برای سازه‌های کوچک به کار می‌رود.

 

چگونه گالوانیزه گرم از گالوانیزه سرد قابل تشخیص است؟

حال که با نحوه گالوانیزاسیون فلزات آشنا شدید، بهتر است به بررسی نحوه تشخیص مدل گرم و سرد این فرآیند بپردازیم.

به طور کلی برای تشخیص مدل گرمی و سردی مفتول گالوانیزه، دو روش وجود دارد. یکی، اندازه‌گیری ضخامت پوشش فلز روی بروی مفتول با استفاده از ضخامت سنج الکترونیکی و دیگری آزمایش فلز در آزمایشگاه‌های مربوطه است تا نوع گالوانیزه تشخیص داده شود. مفتول هایی که به صورت گرم گالوانیزه می‌شوند دارای ضخامت زیادی هستند و اگر در فلز، خراشی ایجاد شود، چون ضخامت پوشش گالوانیزه  بالا است لایه‌های زیرین آن آسیب نمی‌بینند و پوسیده نمی‌شوند.

در مفتول  با گالوانیزه سرد، پوشش روی سطح آن‌ها براق و درخشنده است. ضخامت این پوشش کم است و اگر در سطح فلز خراشیدگی عمیقی به وجود آید خیلی سریع منجر به پوسیدگی لایه‌های زیرین می‌شود.

تشخیص-گالوانیزه-سرد-و-گرم

مشاهده و خرید انواع توری از سایت افرا سیم تک سدید: توری فرنگی | توری حصاری | توری گابیون | توری مرغی

سخن آخر
طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که گالوانیزاسیون مفتول، فرآیند سودمندی برای فلز فولاد به شمار می‌آید. چرا که در طی مراحل گالوانیزاسیون، به صورت کامل عایق‌بندی می‌شود. این فرآیند، علاوه بر اینکه عمر فلز را افزایش می‌دهد، در انواع صنایع به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال بسته به نوع کاربرد مفتول، می‌توان آن را به صورت گالوانیزه سرد یا گرم استفاده کرد. قیمت مفتول ها می‌تواند با توجه به نوع گالوانیزه بودن فلز از نظر سردی و گرمی و همچنین سایز متفاوت باشد. همچنین شما می توانید برای خرید انواع مفتول آرماتوربندی از مشاوران ما در سیم تک کمک بگیرید.

پیشنهاد مطالعه مقاله

2 thoughts on “نحوه تشخیص گالوانیزه سرد و گرم

    • manager.kh says:

      سلام دوست عزیز، ممنون
      آماده‌سازی فلز، ماده گدازآور، انجام گالوانیزاسیون و پرداخت نهایی 4 مرحله اصلی گالوانیزاسیون هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز دارید؟ پیام دهید