iran flag

09128896714

09128896713

آنچه باید در مورد مفتول گالوانیزه گرم بدانید

درمورد-مفتول-گالوانیزه-گرم

مفتول گالوانیزه گرم، که به آن مفتول سفید نیز می‌گویند، در اصطلاح انگلیسی، به Hot Dipped Galvanized Wire معروف است. برای ساخت این محصول از متریال فولاد استفاده می­شود. این محصول یکی از انواع کاربردی مفتول گالوانیزه است که آن را به روش گالوانیزاسیون داغ، گرم کرده و سپس روکش دهی می‌کنند. روکش مفتول در شرایط مختلف از آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی مراقبت می­کند. فرایند گالوانیزاسیون در سراسر دنیا به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مفتول گالوانیزه گرم و ویژگی‌های آن تا انتها همراه ما باشید. ما در مقاله یتفاوت مفتول گالوانیزه سرد و گرم را توضیح داده ایم برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید.

بررسی مفتول گالوانیزه گرم

مفتول گالوانیزه گرم به واسطه داغ کردن مفتول سیاه (آنیل شده) به دست می‌آید. این فرایند موجب کاهش یافتن کربن مفتول و در نتیجه نرم و نفوذ‌پذیر شدن آن می‌شود. برای ایجاد روکش عمقی و زیبا، مفتول را در وانی از مذاب غوطه ور می‌کنند تا آن را کاملاً پوشش دهد.

از ویژگی‌های مهم مفتول گالوانیزه گرم، می‌توان به سطح صاف و یکدست آن اشاره کرد. این محصول کاملاً انعطاف‌پذیر بوده و به راحتی خم یا پیچیده می‌شود؛ از این رو از آن برای ساخت محصولاتی مانند توری حصاری، گابیون، سیم خاردار، توری مرغی و…. استفاده می‌شود.

مفتول گالوانیزه نوع گرم

( مشاهده و خرید انواع توری از سایت افرا سیم تک سدید: توری فرنگی  توری حصاری  |  توری مرغی |  توری گابیون )

معرفی مراحل اجرای سیم مفتول گالوانیزه گرم

مفتول گالوانیزه گرم یکی از محصولات کاربردی در صنایع مختلف از جمله صنایع برق، الکترونیک، ماشین‌سازی و… به حساب می‌آید. کارخانه‌های تولید‌کننده مفتول، برای تولید گالوانیزه گرم، مفتول سیاه را به دو روش آماده می‌کنند.

مراحل گالوانیزاسیون گرم به شرح ذیل است:

  1. برای تهیه این محصول، می‌توانند آن را در کوره آنیل حرارت بدهند و نرم کنند، یا اینکه این کار را به صورت کوره در خط انجام دهند. به طور کلی عملیات اجرای مفتول گالوانیزه گرم، در دمایی حدود 880-۹۰۰ درجه فارنهایت، اتفاق می‌افتد. به این مرحله از ساخت گالوانیزه، بازپخت می‌گویند.
  2. پس از مرحله باز پخت، مفتول سیاه داغ شده را از وان اسید عبور می‌دهند. این مرحله اسید شور شدن نام دارد و با هدف اکسید زدایی انجام می‌شود.
  3. در این مرحله مفتول یک مرحله شست و شو با آب دارد و بعد از حوضچه فلکس عبور داده میشود، دلیل این کار هم این است که در حوضچه موادی قرار دارد که مفتول را برای جذب بیشتر فلز روی، آماده می کند، در واقع فرایند گالوانیزاسیون رو تسهیل می دهد و در نهایت از خشک کن عبور داده می شود.
  4. مفتول پس از این مرحله، از کوره مذاب روی، عبور می‌کند. سپس مذاب اضافی از روی سطح مفتول جمع‌آوری خواهد شد.
  5. مفتول به وسیله سیستم خنک‌کننده آب و هوا، خنک می‌شود.
  6. مفتول گالوانیزه گرم، توسط سیستم جمع‌کننده، جمع می‌شود. این سیستم دارای سه حالت معمولی، پروانه‌ای و بغل ریز افقی می‌باشد.
همچنین بخوانید:  مفتول گالوانیزه گرم

 

کوره-مفتول-گالوانیزه

( مشاهده و خرید انواع سیم خاردار از سایت افرا سیم تک سدید: سیم خاردار  حلقوی  سیم خاردار خطی )

طی فرایند گالوانیزه گرم چه اتفاقی می افتد؟

گالوانیزاسیون داغ یکی از مهم‌ترین فرایند‌های صنعتی است که به منظور پوشش دهی آهن و فولاد اتفاق می‌افتد. این فرایند به واسطه فلز روی صورت می‌گیرد. در فرایند گالوانیزه گرم، آلیاژ مورد نظر را از وان مذاب روی، با دمای ۸۴۰ درجه فارنهایت عبور می‌دهند. پس از خروج مفتول‌های آغشته به روی، روی خالص با اکسیژن موجود در هوا واکنش داده و زینک اکساید تولید می‌کند. سپس این ماده با کربن دی اکسید واکنش داده و ماده خاکستری رنگی ( ZnCo۳ ) را به وجود می‌آورد. ماده کربنات روی، ماده‌ای قوی بوده و از مفتول سیاه در برابر هرگونه آسیب و ضربه‌ای محافظت می‌کند.

این لایه که تمام سطوح مفتول را پوشش می‌دهد، مانند سیستم محافظی عمل کرده و از تماس مستقیم فولاد با هوا جلوگیری می‌کند؛ این موضوع تأثیر عوامل خورنده جوی را از بین می‌برد.

فلز روی به واسطه خاصیت الکتروپوزیتیو کمک بزرگی به مفتول گالوانیزه می‌کند. در واقع هنگامی روکش محافظ مفتول از بین می‌رود و مفتول در تماس مستقیم هوا قرار می‌گیرد، فلز روی، شروع به واکنش دادن کرده و الکترون‌های خود را از دست می‌دهد. در نتیجه همچنان می‌تواند از مفتول گالوانیزه گرم در برابر هر گونه خوردگی مراقبت نماید.

 

ویدیو دستگاه تولید مفتول گالوانیزه گرم

 

 

سیم مفتولی گالوانیزه گرم شامل چه ویژگی هایی می شود؟

مفتول گالوانیزه گرم به دلیل فرایندی که طی می‌کند بسیار مقاوم بوده و عمر بالایی دارد. این محصول بسیار مقاوم است و قابلیت­های زیادی دارد. به همین دلیل در صنایع مختلفی به کار می‌رود. از ویژگی‌های بارز مفتول گالوانیزه گرم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: با اضافه کردن مقداری آلومینیوم به روی، مقاومت مفتول گالوانیزه گرم نیز افزایش می‌یابد.

همچنین بخوانید:  کاربرد مفتول گالوانیزه در احداث گلخانه‌ها

•       برای افزایش شدت نرمی مفتول، می‌توان میزان کربن به کار رفته در مواد اولیه را کاهش داد.

•       مفتول گالوانیزه کم کربن، کاملاً انعطاف‌پذیر است و به راحتی پیچیده می‌شود.

•       این مفتول مقاومت زیادی در برابر شرایط اقلیمی و جوی دارد.

•       در برابر ساییدگی از خود مقاومت نشان می‌دهد.

•       دارای سطحی صاف و براق می‌باشد.

•       به راحتی نصب شده و نگهداری از آن آسان است.

•       طول عمر آن در شرایط نامساعد حدود ۵۰ سال و در صورتی که در شرایط بهینه و‌ایده‌آل نگهداری شود، بیش از ۷۰ سال عمر خواهد کرد.

 

نمای-نزدیک-از-مفتول-گالوانیزه-گرم

( مشاهده و خرید انواع سیم از سایت افرا سیم تک سدید: سیم آرماتوربندی | سیم مفتول گالوانیزه )

مشخصات فنی سیم گالوانیزه گرم شامل چه مواردی می شود؟

خرید سیم مفتول گالوانیزه کار آسانی نیست و نیاز به مطالعه و شناخت آن دارد؛ بنابراین اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید و این محصول را به خوبی نمی­شناسید، توصیه می­کنیم قبل از اینکه برای خرید محصول اقدام کنید، با مشخصات فنی آن آشنا شوید.

  • مفتول گالوانیزه گرم در قطر‌های ۲-۵ میلی‌متری تولید می‌شود.
  • کلاف‌های تولیدی دارای وزنی حدود ۲۰۰-۳۰۰ کیلوگرم می‌باشد; که بنا به درخواست مشتری، ۵۰ تا ۷۰ کیلویی تولید میشود.
  • متریال مفتول گالوانیزه از فولاد کم کربن و سیم فولادی ملایم است.
  • دارای روکش روی ۸۰ گرم بر متر مربع g/m۲ است.
  • استحکام کششی مفتول ۳۰۰ – ۴۰۰ نیوتن بر متر مربع می‌باشد.
  • استاندارد ISO 9001 , ISO 1004 , ISO 14001 , ISO 45001

 

نتیجه‌ گیری

مفتول گالوانیزه گرم، به دلیل گذراندن فرایند گالوانیزاسیون گرم، در همه شرایط آب‌وهوایی از خود سازگاری نشان می‌دهد؛ به همین دلیل است که این فلز در صنایعی از جمله اتومبیل‌سازی، مرغداری، الکترونیک و… کاربرد دارد. در حال حاضر این محصول در اشکال و انواع مختلف تولید شده و با قیمتی بسیار مناسب در دسترس می‌باشد. استفاده از مفتول غیر گالوانیزه ممکن است بعد‌ها شما را وادار به پرداخت هزینه‌های اضافی نماید.

همچنین بخوانید:  پایه فنس چیست و انواع آن کدامند؟

اگر می‌خواهید یک محصول مقاوم با قیمتی نسبتاً مناسب را تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید مفتول گالوانیزه گرم اقدام کنید؛ چرا که عمر بالایی دارد و در برابر هر نوع خوردگی مقاومت می‌کند.هر زمان برای خرید انواع مفتول گالوانیزه، نیاز به راهنمایی داشتید از طریق کامنت از ما سوال فرمایید یا از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند. سیم تک

پیشنهاد مطالعه مقاله

2 thoughts on “آنچه باید در مورد مفتول گالوانیزه گرم بدانید

    • manager.kh says:

      سلام دوست عزیز، ممنون
      گالوانیزه نوعی فرآیند برای جلوگیری از پوسیده شدن و زنگ زدن قطعات فولادی هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز دارید؟ پیام دهید