iran flag

09128896714

09128896713

تفاوت مفتول گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

ما در بسیاری از صنایع به مفتول گالوانیزه سرد‌‌ و‌ گرم نیاز داریم. در این مطلب قصد داریم به ذکر تفاوت این دو بپردازیم؛ اما قبل از آن باید بدانیم اصلا مفتول چیست؟ مفتول به سیم تک‌رشته‌ای می‌گویند که از جنس فلز است و انواع مختلفی دارد. سیم مفتول گالوانیزه از گالوانیزه کردن مفتول سیاه حاصل می‌شود.

این محصول از جمله پرکاربردترین محصولات فلزی به‌ شمار می‌رود و در تولید انواع توری حصاری، توری پرسی و…‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن در صنایع مختلف کشاورزی و عمرانی نظیر گلخانه، ساخت قفس حیوانات و… به صورت گسترده استفاده می‌شود. برای اینکه بیشتر در این مورد بدانید با ما تا آخر این مطلب همراه باشید. شاید این مطلب برای شما هم مفید باشد.

تعریف واژه گالوانیزه

گالوانیزه یک نوع پوشش مقاوم در آهن آلات است که اکثرا از جنس فلز روی می‌باشد و باعث جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی محصول می‌شود. گالوانیزه کردن نیز یک فرآیند تخصصی برای حفاظت از فولاد است. از آنجا که در صنایع مختلف به فولاد مقاوم نیاز داریم، برای تولید و شکل دادن فولاد در این موارد، از فرآنید گالوانیزاسیون استفاده می‌کنیم.
گالوانیزه در اصل به معنی ایجاد یک لایه بسیار نازک بر سطح رویی یک فولاد است. این لایه نازک، مانند پوست و محافظ این فولاد عمل می‌کند و سبب محافظت و جلوگیری قولاد از خوردگی می‌شود. عمل گالوانیزاسیون در صنایع بسیاری، از جمله صنعت ساخت و ساز مفتول گالوانیزه، لوله گالوانیزه و ورق مفتول گالوانیزه، لوله گالوانیزه و … بسیار پر استفاده است. طراحان و مهندسین صنعتی اغلب از فولاد گالوانیزه شده استفاده می‌کنند چراکه خوردگی در این محصولات فولادی خیلی کمتر رخ می‌دهد و دیگر نیازی به انجام اعمال حفاظتی و نگهداری ندارد.

چرا مفتول را گالوانیزه می کنند؟

فرایندی که مفتول سیاه به مفتول سفید تبدیل می‌شود را گالوانیزه می‌گویند. در واقع مفتولی که اکنون به رنگ سفید می‌بینیم همان مفتول سیاهی است که با روکشی از فلز روی پوشیده شده است. این روکش، نقش محافظتی دارد و از فلز در مقابل زنگ‌زدگی، خوردگی و رطوبت محافظت می‌کند و به این ترتیب در صنایع مختلف کاربرد دارد. با استفاده از این مفتول‌ها کمتر نگران خوردگی آنها می‌شویم و دیگر نیازی نیست که از عمل‌های امنیتی دیگری برای محافظت از فولاد استفاده کنیم.

همچنین بخوانید:  مفتول گالوانیزه و مفتول مسوار

استفاده از این محصول، خیال ما را از بابت استحکام و مقاومت آنها راحت کرده و سبب شده است که هر روز بر میزان تولید ما افزوده شود به گونه‌ای که امروز در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داریم و محصولات باکیفیت ما علاوه بر استفاده در داخل کشور به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

چرا-مفتول-را-گالوانیزه-می-کنند

مشاهده و خرید اتواع توری از سایت افرا سیم تک سدید: توری فرنگی  توری حصاری   توری مرغی |  توری گابیون 

مراحل تولید سیم مفتول گالوانیزه به روش گرم و سرد

برای تولید سیم مفتول به صورت گالوانیزه از دو روش کمک می‌گیرند که در اینجا به معرفی این دو روش می‌پردازیم که به قرار زیر هستند:

  • مراحل تولید سیم مفتول گالوانیزه به روش گرم

در این روش که طی فرایندی طولانی انجام می‌شود ابتدا مفتول سیاه را وارد کوره آنیل کرده و حرارت می‌دهند‌. این مرحله به بازپخت معروف است که مفتول را با این کار، نرم، منعطف و نفوذ پذیر می‌کنند و میزان کربن آن را کاهش می‌دهند؛ سپس با آب سرد، مفتول داغ و حرارت‌دیده را خنک می‌کنند. در مرحله بعد با استفاده از اسید، آن را اکسیدزدایی می‌کنند. بعد از انجام تمیزکاری، چربی‌زدایی و اکسیدزدایی از فولاد آن را در وان فلز روی مذاب با دمای ۴۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند.

 

لازم به ذکر است که مرحله تمیزکاری، مرحله بسیار مهمی در این روش محسوب می‌شود؛ چون با انجام تمیزکاری به صورت مطلوب، پوشش بهتری به خود می‌گیرد؛ در غیر این صورت، پوشش روی نمی‌تواند به خوبی از فولاد محافظت کند. بعد از مراحل مزبور وغوطه‌ور شدن در وان فلز با استفاده از پد مخصوصی، میزان رویی که برای پوشش آن لازم است استفاده شود تعیین می‌شود و پس از آن، مواد اضافی را جدا می‌کنند. بعد از این مرحله، دوباره نوبت به خنک کردن مفتول با آب سرد فرا می‌رسد و به این ترتیب، مفتول گالوانیزه را آماده کرده و در اندازه و ابعاد مختلف برش می‌دهند و پس از بسته‌بندی به بازار عرضه می‌کنند. این روش، از اقتصادی‌ترین روش‌ها به حساب می‌آید.

همچنین بخوانید:  روش‌ ها و مراحل تولید توری حصاری یا فنس

 

  • مراحل تولید سیم مفتول گالوانیزه به روش سرد

این روش که به روش الکترو گالوانیزه معروف است، روش پیچیده‌ای نیست و در مواد مذاب، کاربرد ندارد و از جریان الکتریکی برای پوشش مفتول استفاده می‌کنند. این روش، بسیار ساده‌تر از روش قبلی است و مانند روش قبل نیاز به دستگاه‌های خاص یا میکسر قوی نیست و تنها به قلم‌مو و یک میله نیاز است. با میله مواد را هم می‌زنند و با قلم‌مو هم مایع مورد نظر را روی فولاد می‌زنند. مراحل آن به این ترتیب است که فلز روی را با یک سیستم مخصوص، آبکاری کرده و به وسیله برق روی مفتول قرار می‌دهند.

در این روش، مفتول‌ها را در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم می‌کنند و آنها را انعطاف‌پذیر نشان می‌دهند. پوششی که روی فولاد قرار می‌گیرد، پوشش تک جزئی بوده و از ویژگی‌های آن ویسکوزیته بالای مواد است. ضخامت روی در این روش کم است و به همین دلیل به اندازه روش گرم مقاومت بالایی ندارد.

مراحل-تولید-مفتول-گالوانیزه

مشاهده و خرید اتواع سیم خاردار از سایت افرا سیم تک سدید: سیم خاردار  حلقوی | سیم خاردار خطی

 بین مفتول گالوانیزه سرد و گرم چه تفاوتی وجود دارد؟

همان‌گونه که ذکر کردیم در روش تولید مفتول گالوانیزه سرد و گرم تفاوت‌هایی وجود دارد. یکی از تفاوت‌ها در روش تولید آنهاست. ویژگی‌های هر کدام از آنها منحصر به فرد است. از لحاظ وزن هم بین این دو روش، تفاوت وجود دارد. فولادی که به روش سرد، گالوانیزه می‌شود به علت اینکه پوشش نازک‌تری دارد سبک‌تر است. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چگونه این دو مدل را از هم تشخیص بدید ما در یک مقاله اینحوه ی تشخیص گالوانیزه گرم و سردکامل توضیح داده ایم پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه کنید.

نمی‌توان گفت کدام یک از این مفتول‌ها از دیگری برتر است چون ساختار آنها با هم متفاوت است و در موقعیت‌هایی که استعمال می‌شوند نقش خود را نشان می‌دهند و هرکدام از آنها در صنایع و مکان‌های خاصی بهترین بهره‌وری را دارند. تفاوت آنها را نمی‌توان مربوط به سطح کیفی و مرغوبیت آنها عنوان کرد؛ بلکه مربوط به روش تولید و ساخت مواد اولیه است و فولادهای ساخته شده با هر روش می‌تواند در موارد مخصوص به خود بهترین گزینه باشد.

همچنین بخوانید:  آشنایی با مراحل و فرآیند تولید توری گابیون

 

معرفی انواع مفتول گالوانیزه

مفتول گالوانیزه سرد یا گرم در انواع مختلفی موجود است که در بازار به مشتریان عرضه می‌شود که عبارتند از:

مفتول گالوانیزه ایرانی: این مفتول در برابر رطوبت و اکسید شدن مقاوم بوده و دوام بالایی دارد. سیم مفتولی مزبور با بالا رفتن کیفیت تولید، استقامت و استحکام بیشتری پیدا می‌کند. این محصول از لحاظ وزن در انواع متفاوتی موجود است و در قطرهای مختلفی عرضه می‌شود. در قطر کلاف مفتول ایرانی، تغییر کمی مشاهده می‌شود.

مفتول گالوانیزه چینی: این مفتول نسبت به نوع ایرانی کیفیت پایین‌تری دارد و مقاومت کمتری در برابر خوردگی و رطوبت دارد و زودتر از نوع ایرانی زنگ می‌زند اما برتری‌هایی هم نسبت به نوع ایرانی دارد از جمله اینکه در تلرانس و قطر آنها در قسمت‌های مختلف، تغییری دیده نمی‌شود و کلاف‌های آن، انعطاف‌پذیری بالاتری از نوع ایرانی دارند و دارای وزن یکسانی هستند.

انواع-مفتول-گالوانیزه

مشاهده و خرید اتواع سیم از سایت افرا سیم تک سدید: سیم آرماتوربندی

سخن پایانی

مفتول گالوانیزه محصولی است که امروزه در صنایع مختلف کاربرد بسیاری دارد. این سیم مفتولی، طبق فرایندی در برابر اکسید‌شدن و زنگ‌زدن مقاوم می‌شود و پوششی از روی، بر فلز قرار می‌گیرد و به این ترتیب با لایه‌هایی از مواد در هر آب‌وهوایی قابل استفاده بوده و دیرتر زنگ می‌زند یا خورده می‌شود. فرایند گالوانیزه شدن سیم مفتولی به دو روش سرد‌ و گرم انجام می‌شوند. شرکت افرا سیم تک سدید با سابقه طولانی در زمینه ساخت انواع مفتول، ضمانت کیفیت محصولات را تضمین می کنیم و هیچ نگرانی از بابت کیفیت نخواهید داشت.

پیشنهاد مطالعه مقاله

2 thoughts on “تفاوت مفتول گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

  1. فرزاد مومنی says:

    سلام خسته نباشید
    برای استفاده در صنعت ساختمان از چه نوع مفتول گالوانیزه ای باید استفاده کرد؟

    • manager.kh says:

      سلام دوست عزیز، ممنون
      برای استفاده در ساختمان سازی مفتول گالوانیزه‌ی گرم مناسب است زیرا هم قابل انعطاف و نرم است و هم مقاوم و محکم. برای این منظور بهتر است استحکام کششی محصول را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به کمک نیاز دارید؟ پیام دهید